Oficiální přepis dodávky na obytný vůz

Oficiální přepis dodávky na obytný vůz

Oficiálně schválená vestavba je snad nejčastější otázkou co se obytných aut týče. Pokud se rozhodujete, jestli řešit nebo neřešit oficiální přepis dodávky na obytný vůz do vašeho technického průkazu, tento článek by Vám mohl pomoci s rozhodováním.

Za tento článek moc děkujeme Petře z @Benderontheroad, která se s námi podělila o zkušenost s oficiálním přepisem dodávky na obytný vůz.

Už když jsme začali diskutovat o tom, že si přestavíme dodávku na obytňák, jsme věděli, že si přestavbu necháme oficiálně zapsat do technického průkazu. A proč? Vždyť po Evropě jezdí hodně nomádů s přestavěným obytňákem. ale bez zápisu do techničáku. My jsme pro to měli tři hlavní důvody.

3 důvody, proč se vyplatí jít oficiální cestou

1. Jsme tak trochu poserové (hlavně teda já, Petra) a máme rádi všechno tak nějak ofiko černý na bílym – je mi totiž jasný, že kdybychom to nepřepsali, tak bych se při každé policejní kontrole klepala, že dostanem pokutu, nebo že nám zabaví auto, a určitě nás za to zavřou na doživotí 😀 (samozřejmě přehánim, ale teď jsem víc v klidu).

2. Auto hodláme používat určitě déle než dva roky, takže je jasné, že budeme muset chodit na pravidelné technické kontroly, na které má teoreticky člověk přijet s prázdným nákladovým prostorem (pokud je v TP auto zapsané jako N1 – což jsme měli my předtím) a neradi bychom tam řešili nějaké nepříjemnosti plynoucí z toho, že auto má o tunu víc a vzadu je vidět přestavba (protože máme vyndanou přepážku).

3. Další věc, ze které jsme měli strach, je, že kdybychom způsobili dopravní nehodu a pojišťovna by nám zázrakem přišla na to, že máme v autě nelegální vestavbu, tak by nám z povinného ručení nevyplatila ani korunu a my bychom ty miliony (který samozřejmě nemáme :-D) museli platit z vlastní kapsy.

Ford Transit 300L, r.v.2004

Přestavbová technická. Co je potřeba?

Takže jsme pořídili dodávku (Ford Transit 300L, r.v. 2004). Na internetu jsme se dočetli, že po provedení přestavby s ní budeme muset na přestavbovou technickou. A protože pocházíme z Příbrami, tak jsme se zeptali dvou místních STK, co po nás budou na té přestavbové požadovat. Odpověď byla od obou stejná: povolení k přestavbě od výrobce, revizi plynu a elektřiny, vážní lístek a techničáky.

Tak jsme přes oficiální kontaktní formulář homologací Ford poslali žádost o povolení k přestavbě vozidla. Obratem nám přišlo, že se naše žádost zamítá, a že Ford neuděluje individuální povolení k přestavbám. Zkusili jsme ještě asi tři oficiální dealery s autorizovanými servisy, ale tam prakticky nikdo nevěděl, co po nich chceme.

Hledali jsme tedy jiné řešení a kdo hledá, ten najde. V několika internetových diskuzích jsmenarazili na firmu Tom Car p. Kahouna, která se mimo jiné zabývá přestavbami a přepisy dodávek na obytňáky. S p. Kahounem jsme si domluvili termín, na kdy přivezeme dodávku na přepis a pustili jsme se do přestavby. Pán nám ještě zaslal požadavky, co musí auto splňovat, aby se dalo klasifikovat jako obytné auto.

Co musí auto splňovat, aby se dalo považovat za obytné?

1. Sedadla a stůl

2. Spaní, které může být tvořeno ze sedadel

3. Zařízení k vaření

4. Skladové prostory

Dodávku jsme přestavěli, a ještě než jsme jí vezli do Tom Car, nechali jsme udělat revizi plynu a elektřiny a potvrzené protokoly vzali s sebou. Revize plynu nás vyšla na 1.000 Kč včetně zapojení hadice z plynové lahve do vařiče (nic dalšího na plyn nemáme a plynová lahev je vlastně hned pod vařičem, takže tam není moc co revidovat). Revize elektřiny se na 12V nedělá, takže nám kontrolovali jenom zapojení měniče z 12V na 230V. Za tu jsme zaplatili asi 500 Kč.

Měnič napětí Compass Trafo 12/230V 550W + USB (Alza.cz)

Jak vypadá kontrola a kolik stojí?

V domluvený termín jsme dodávku přistavili (firma sídlí kousek od Benešova), tam vše zkontrolovali, provedli testy, změny zapsali do velkého techničáku, interiér nafotili a fotky nahráli do databáze na internetu. Zaplatili jsme cca 7.000 Kč, a pak už jsme museli zajít jenom na úřad nechat změnit malý techničák. Tam jsme zaplatili asi 100 Kč a změnu úřad provedl na počkání (protože vše předchozí už provedli v Tom Car). Dodávka má tedy změněnou kategorii z N1 nákladní automobil skříňový na Vozidlo zvláštního určení M1 SA Obytný automobil.

Tuto variantu legalizace přestavby určitě doporučujeme pro ty, co nedostali povolení od výrobce, a taky pro ty, co se v tom třeba tolik nevyznají a nechtějí lítat po úřadech. Přepsání a vše s ním spojené (revize) nás celkem vyšlo do 9.000 Kč a vše bylo vyřešeno během jednoho dne. Pak už nezbývalo nic jiného než vyrazit do světa.

Nakonec jenom podotknu, že nejsme žádní odborníci na přestavby, a přestavbu jsme řešili v srpnu roku 2018, takže se toho od té doby mohlo hodně změnit (někdo dokonce říkal, že od něj na STK nepožadovali povolení od výrobce a někdo zase na internetu psal, že povolení od Forda získal – takže je to asi individuální). Takže určitě si nejdřív zjistěte na STK, co po vás budou požadovat nebo se zajděte informovat na úřad, protože když si všechno zařídíte sami, tak můžete pár tisíc ušetřit. A taky nezapomínejte na různé bezpečnostní prvky, bez kterých by vám přestavba jinak nemusela projít – např. plynová lahev má být v uzavřené skříňce a má mít odvětrávání do podlahy (aby při případném úniku plyn odešel ven z auta).

A jak jste řešili přepis vy? Řešili jste ho vůbec? Dejte nám vědět do komentářů.

Ať už se rozhodnete pro legalizaci přestavby nebo ne, přejeme Vám šťastnou cestu!

Petra z @benderontheroad


Přečtěte si také:

Anglie Austrálie Dolomity Domácí mazlíčci Dánsko Evropa Faerské Ostrovy Free Camping Full-time žití v autě Inspirace Island Itálie Kempování Kempování s dětmi Oficiální přepis Polsko Pro začátečníky Přestavba Rady & Tipy Roadtrip Skandinávie Slovinsko Svět Tipy na výlety Vestavba do osobáků video VW T4 VW T5 Česká republika Švédsko

6 Replies to “Oficiální přepis dodávky na obytný vůz”

Napsat komentář