VW T5 Karel. O tom, že přestavbu dodávky zvládne i holka!

VW T5 Karel. O tom, že přestavbu dodávky zvládne i holka!

Tentokrát jsme vyzpovídali Nicolette ohledně její přestavby dodávky VWT5 jménem Karel. Podělila se s námi třeba o tom, jaké je bydlet při studiu v UK v dodávce místo klasického studentského ubytování, o cenu auta i přestavby a o tom, že takovou přestavbu zvládne klidně i holka!

Kde se vzal nápad pořídit dodávku?

Jsem člověk, co hrozně rád fantazíruje v tom, co bude dělat, kam pojede. Co se naučí, co zažije, a tak dále. Často to ani nemyslím příliš vážně a jen mě baví si o tom všem povídat a snít. A to jsem tak už několik let snila, že budu žít v pořádným hippie vanu jako z 60s.

Sice od té vykreslené představy plné pestrobarevných duh jsem upustila, ale přestavět dodávku na obytnou jsem chtěla stále. A tak jsem si s tou myšlenkou po jednom rozhovoru se svým spolužákem Vojtou, se kterým studuji na Unversity of Liverpool, skutečně a realisticky pohrávala. Právě jemu vděčím za myšlenku nežít při studiu v běžném studentském ubytování, ale v dodávce. 

Brala jsem to jako zábavu, zkušenost, ale taky převzetí zodpovědnosti nejen za sebe, za auto, ale taky udržení si důvěry rodičů, kteří věřili, že mi na konci přestavby zůstanou všechny prsty. 

Jaká byla kritéria při výběru auta? Kde jsi sháněla a co jsi nakonec vybrala?

Mé řidičské schopnosti při řízení klasického osobního auta nebyli nijak bohaté, tak jsem sázela na velikost. Chtěla jsem nějakou kratší verzi, ale zároveň, abych se tam dokázala bez problémů postavit. Díky různým doporučení jsem prvně chtěla Volkswagen t4 (L2H2 – označení délky/výšky), protože ze všech transportérů má prý nejspolehlivější motor. Nicméně jsem na koupi docela spěchala a všechny t4, na které jsem v bazarech narazila, byly v bídném stavu. Především prolezlé rzí. Nakonec jsem tedy zakoupila VWT5 a pojmenovala ji Karel! Prozatím jsem spokojená, protože Karel dokázal bez problémů ujet nádhernou týdenní trasu z ČR do UK (7 zemí – 3 000 km).

Byl jasný plán přestavby od začátku? Improvizovala jsi v průběhu? Kdes brala inspiraci?

Upřímně si všechno představuji jako Hurvínek válku, takže jsem moc jasný plán přestavby neměla, v průběhu se muselo hned několikrát improvizovat. Spoustu věcí jsem dělala tak nějak na přeskáčku. Napadá mě teď třeba montáž nezávislého topení, kdy jsem si představovala, že bude ve skříňce v kuchyni. Dokonce se tam natáhla i elektřina, ale až poté mi došlo, že kuchyňka je situována přesně nad nádrží, takže je to nemožné. Nakonec se vždy vše vymyslelo, včetně topení, které je nyní v sedadle spolujezdce. Což je ještě lepší varianta, než byla v plánu, ale stejně to neplánování spoustu věcí komplikuje. Jak se říká, kdo neplánuje – naplánuje si neúspěch, u mě to nebyl neúspěch, ale rozhodně se celý ten proces přestavby protáhl. 

Kdybys měla v 5ti krocích popsat celou svou přestavbu VWT5. Jaké by to byly?

Ty jo, tak asi jednoduše takto:

  • zateplení
  • elektřina
  • obložení/podlaha
  • nábytek
  • zapojení spotřebičů + zabydlení

Je to velmi zjednodušená verze, ale vlastně nějak takto to bylo.

salewa-728x90.jpg

Jaké máš v autě vybavení? Nějaké zajímavé vychytávky?

Zkusím to systematicky: 

  • Co se týče kuchyně  – dřez, dřezová baterie s mikrospínačem, 2 barely – 15l na čistou vodu, 20l na odpadní, pracovní plocha, úložné prostory, campingový vařič na kartuše, abych nemusela řešit revizi plynu, lednice (IndelB Cruise 65l), vyjížděcí stolek, stolička na posezení u jídla. 
  • Postel, kdy se využilo původního ocelového úhlového profilu L, který byl v Karlovi již při koupi. Ložná plocha (170×150 cm) není vytvořená latěmi, ale z voděodolné překližky s průduchy. Pod postelí úložný prostor přístupný zezadu díky dvěma skříním a dvěma vyjížděcím šuplíkům.
  • Nezávislé topení uschované v sedadle spolujezdce, napojené jehlou přímo na nádrž. Kvůli bezpečnosti jsem se rozhodla ponechat přepážku oddělující nákladní prostor od kabiny řidiče, takže nasávání a vhánění vzduchu do obytné části vozidla je vytvořeno skrz tuto přepážku.
  • Okno mám pouze jedno – střešní s ventilátorem.
  • Solární panely polykrystalické 160 Wp, solární MPPT regulátor + externí displej, Cyrix, Baterie lead-carbon JPC 12V 100Ah 1,2kWh.
  • Osvětlení – LED pásek nad kuchyňskou linkou, 3x podhledové svítidlo (2 v prostoru, 1 ve skříňce), dekorativní světýlka na baterky.
  • Detektor kouře, poněvadž je dodávka celá ve dřevě, včetně obložení. Detektor CO2, spoustu lidí se zaměřuje na detektor CO, ale zapomínají na vydýchaný vzduch v místnosti, který může vyvolat nejen únavu, sníženou pozornost, ale taky zdravotní potíže, případně dokonce i otravu.
  • Ostatní úložné prostory. 

K nějakým extra vychytávkám jsem zatím nedospěla, možná až budu předělávat 2. či 3. dodávku! 

Jak budeš na cestách řešit hygienu?

Pokud člověk není ten typ, který potřebuje sprchu každý den, tak to povětšinou vůbec není problém. Kromě spousty přírodních zdrojů (řeky, jezera, vodopády), které člověk využívá především v létě, tak jsou sprchy na některých benzínkách, případně si může zaplatit i za běžný kemp, kde jsou také k dispozici.

Co se týče mého 3 měsíčního žití v dodávce tady v UK během studií, tak hygienu řeším v gymu, kde mám permanentku, případně u kamarádů, kde si taky doplňuji vodu do barelů na čištění zubů a umývání nádobí, ale upřímně záchod je větší oříšek, než-li sprcha. Naštěstí jakožto student mám 24h přístup do školní knihovny (haha).

Chceš se s námi podělit o cenu auta + celkové přestavby?

Karel VWT5 stál 150 tisíc a přestavba skoro stejně tak. Jsem naprosto přesvědčená, že kdybych na to měla více času, byla zručnější a vůbec nepotřebovala pomoc jiných lidí a neudělala se spousta přešlapů, tak by to mohlo být daleko levnější. Ale zkušenosti jsou nepřenositelné. 

Je něco, co bys zpětně udělala jinak? 

Asi jak jsem odpověděla výše, snažila bych se více ukorigovat cenu přestavby. Ale co se týče ostatního, tak bych zatím nic výrazně nepozměnila, ono Karel je to totiž docela maličký, takže si člověk s tím rozmístěním věcí v prostoru zas tolik hrát nemůže. Určitě bych ale do budoucna chtěla vymyslet velkou nádrž s vodou pod auto a být schopná vypouštět tu odpadní ven (samozřejmě u toho nepoužívat klasický jar). Teď se totiž tak trochu trápím s naplňováním a vyprazdňováním barelů.

Jaké jsou Tvé cestovatelské plány? Kam se chystáš?

Aktuálně jsem s Karlem v UK na 3 měsíce, takže chci pocestovat tady. V prosinci se vracím do Česka, kde bude až do června k dispozici k zapůjčení, kdyby měl někdo zájem, poněvadž já budu absolvovat studium v zahraničí v Sydney. Poté až se s Karlem opět shledáme, tak s ním vyrážím do Norska za prací, abych si splatila dluh u rodičů, kteří mě v tomto nápadu finančně podporovali. 

Co bys doporučila lidem, kteří se na přestavbu teprve chystají?

Nebojte se (tím chci apelovat především na ženské pohlaví), pokud jsem to zvládla já, bez pořádného plánování a manuální zručnosti (nebudu vám kecat, ale neuměla jsem používat ani vrtačku), tak to zvládne úplně každý.  Hledejte informace a pomoc od lidí, kteří si tím už prošli, třeba skrz FB skupiny. Především přeji pevné nervy, protože věřte nebo ne, ale téměř nic nepůjde tak, jak si představujete a o to je v závěru to největší dobrodružství!


České facebookové skupiny:


Nomádem.cz – výměna zkušeností s přestavbami dodávek a bydlením na cestách

Miluju Free Camping

Vanlifers CZ

Vanlifejournalcz


celovky728x90.jpg

Austrálie Dolomity Dánsko Evropa Faerské Ostrovy Free Camping Inspirace Island Itálie Kempování Kempování s dětmi Oficiální přepis Polsko Pro začátečníky Přestavba Rady & Tipy Roadtrip Skandinávie Slovinsko Svět Tipy na výlety Vestavba do osobáků video VW T4 VW T5 Česká republika Švédsko

2 Replies to “VW T5 Karel. O tom, že přestavbu dodávky zvládne i holka!”

Napsat komentář