Pořídit dodávku, přizpůsobit ji ke kempování a procestovat s ní Evropu. To byl ze začátku jen sen, který se zrodil na Novém Zélandu, kde jsme strávili rok díky vízum Working Holiday, bydlením převážně jen v autě. Netušili jsme, že po návratu domů si tento sen splníme tak rychle. Jaké byly naše vanlife začátky, co nás vedlo ke koupi dodávky v Čechách a jak jsme se poprali s přestavbou?
Jsou tomu už 3 roky, co jsme odlítali za naším zatím největším životním dobrodružstvím. Do neznáma, na druhou stranu zeměkoule, bez jakékoliv jistoty a předem domluvené práce, nebo ubytování. Veškeré cestování co jsme znali doposud, Nový Zéland změnil. Získali jsme roční pracovní víza a s nimi i volný výběr toho, jak tam celou dobu strávíme. Jediné, co jsme věděli dopředu bylo, že je to ráj Vanlajferů, mladých lidí, kteří bydlí v autě, pracují na sadech a jakmile si našetří dostatek peněz na cestování, vyrazí poznávat krásy, které tato země nabízí.
První vanlife zkušenost
Po příletu do Aucklandu jsme se pustili do hledání auta. Na Zélandu je velká většina aut dovezena z Japonska, takže se tu setkáte většinou s Toyotou, Mitsubishi, Mazdou apod.
Vybrali jsme Toyotu Estimu z roku 2001, která měla najeto 160 000 km. Původně to bylo rodinné, sedmimístné auto, my ale místo sedaček měli postel a v kufru kuchyň přístupnou jen z venku. Pod postel se hravě vešly všechny věci, co jsme si v 16kg batohu z domova dovezli. Auto bylo vybavené jen nejdůležitějšími věcmi. Po pár dnech si totiž uvědomíte, že vám vlastně lednička, topení, elektřina a podobný věci vůbec nechybí. A to je to, co nás právě vanlife naučil. Vystačit si pouze se základními potřebami a o to víc si užívat východy slunce, které můžete pozorovat rovnou z postele 🙂
Co se týče samotné přestavby auta, koupili jsme ho už rovnou připravené ke kempování. Dodělávali jsme jen malé detaily jako světla nad postel, poupravili kuchyň a skládací postel. Stačilo ho jen trochu vybavit, nastěhovat se a vyrazit.
Přespávání v autě
Na Zélandu je bohužel zakázané volné přespání na parkovištích pro auta, která nejsou tzv. soběstačná. To znamená, že si s sebou musíte vozit dvě 25 litrové nádrže. Jednu na pitnou vodu a druhou na odpadní. Další podmínkou je přenosná toaleta. My jsme bohužel na tyhle věci neměli dostatek místa, a tak jsme zůstávali na vyhrazených placených místech. Jak taková místa hledat? Stačí se v dané lokalitě podívat do aplikace a ta vám vyhledá od nejlevnějších kempů, kde je jenom toaleta a pitná voda, až po nejdražší kempy. Tam už najdete i restaurace, přípojku k elektrice, velkou společnou kuchyň, bazén a podobný luxus. My jsme si většinou vybírali ty levnější, které se nachází v přírodě a bez davů lidí.
Estimka nám perfektně bez jediného zakolísání sloužila celých 15 měsíců pobytu. Projeli jsme s ní křížemkrážem oba ostrovy a najeli 17 tisíc kilometrů. Až na pár zimních měsíců jsme opravdu žili pouze v autě. Rychle jsme si zvykli na soukání do kalhot v sedě a boucháním do hlavy o střechu. Ale probouzení každý den na jiném, nádherném místě nás za celou dobu neomrzelo.
S těžkým srdcem jsme se před odletem loučili. Jedno jsme ale věděli jistě. Že touhle zkušeností náš život na čtyřech kolech určitě neskončí.
Pár měsíců po návratu domů se nám naskytla příležitost jet pracovat na Island. Stáli jsme před rozhodnutím, jestli koupit letenku a v létě draze půjčit auto a procestovat ostrov, nebo si připlatit za trajekt a dovést si auto svoje. Zhýčkaní z novozélandské zkušenosti, volnosti a nezávislosti s vlastním autem, jsme zvolili tuto možnost. Koupit rovnou dodávku a ne jen nějakýho osobáka, to byla jasná volba.
Požadavky a výběr auta
Díky předchozím zkušenostem jsme si hned na začátku stanovili pár požadavků. Chtělo to něco většího než naše bývalá Estima a tím pádem nepřipadaly v úvahu ani auta typu Volkswagen Caddy, Ford Galaxy, nebo velice oblíbený VW T3, T4.
Protože nejsme žádní dlouháni, chtěli jsme spaní na šířku auta a pohodlně si uvařit uvnitř pokud možno ve stoje. S ohledem na trajekt který nás brzy čekal, a cen, které se odvíjely od délky a výšky vozidla, se nám náš výběr zúžil na krátké verze dodávek typu Fiat Ducato, Mercedes Sprinter, Renault Master…
Dál nás zajímalo stáří vozidla, počet najetých kilometrů, účel, ke kterému auto používal předchozí majitel a samozřejmě cena.
Nakonec jsme pořídili Peugeot Boxer L1H1 z roku 2011, s necelými 150ti tisíci najetými kilometry. Nechali jsme udělat základní servis, výměnu oleje a všech filtrů, nové zimní pneumatiky, pořídili řetězy do Islandské zimy a začali s přestavbou.
Přestavba krok první – Plán a čištění auta
V první řadě jsme se rozhodli kam co umístíme, abysme se tím nemuseli zdržovat při samotné přestavbě. Postel dozadu na šířku, rohovou kuchyň, úložné prostory pod postelí, polička a stolek na notebook. Jednoduše řešená elektřina, žádné solární panely.
Auto jsme zbavili přebytečných plastů, háčků, přepážky mezi řidičem a nákladním prostorem a všechno jsme důkladně očistili.
Zateplení
Konstrukci, všechny mezery, škvíry, spáry a prostory, kam by se nevešel polystyrén, jsme vycpali skelnou vatou. Následoval polystyrén na podlahu, strop, boky a přes něj parotěsná fólie. Jednak se nám auto zateplilo, ale i skvěle odhlučnilo tak, že jsme si v Německu na odpočívadle vedle dálnice připadali jako někde uprostřed lesa 🙂
Elektrika a obložení
Jako zdroj elektřiny pro osvětlení a zásuvky nám slouží záložní autobaterie, která se dobíjí za jízdy. Na vyznačená místa jsme natahali kabely pro tři zásuvky a LED pásku. Jedna zásuvka nám slouží k externímu připojení v kempu, abychom zbytečně nemuseli vybíjet baterii.
Na podlahu a příčku mezi kabinou a nákladním prostorem jsme použili OSB desky, strop a stěny obložili palubkami. Palubky jednak hezky vypadají a zútulňují celý interiér, ale také krásně voní pokaždé, když otevřeme dveře.
Postel a kuchyň
Na řadu přichází postel. Jednoduchá postelová konstrukce a rošt ze dřeva, co leželo ve stodole. Dostatečně vysoká, aby se pod ní vešlo veškeré vybavení. Ať už lyže, kola, nebo věci, které s sebou povezeme na roční pobyt na Island.
Kuchyň jsme navrhli do elka, se skříňkami na jídlo a nádobí, dřezem a dvouplotýnkovým plynovým vestavěným vařičem. Pod kuchyňskou linkou máme dva 25L barely na čistou a špinavou vodu, 5kg plynovou bombu a hasicí přístroj.
Poslední detaily přestavby
Nakonec nám zbylo už jen připevnit pár poliček, sklápěcí stolek, botník a ušít závěsy. Nastěhovat všechny věci a vyrazit na cestu.
S Pažoutem jsme prozatím procestovali celý Island a Faerské ostrovy. Mimo jiné nás také vyvezl na Vanlife sraz, který jsme uspořádali skrze naší Instagramovou stránku @vanlife_czsk v Prášilech na Šumavě.
Momentálně na nás Pažout čeká doma v garáží po dobu našeho minimálně ročního pobytu v Kanadě. Tady jsme si na cesty pořídili Jeep Commander Limited, r.2006, 4.7l V8. Minulý týden jsme mu objednali střešní stan, pracujeme na kuchyňce do kufru a celkově ho připravujeme na pořádný roadtrip po Kanadě a Aljašce a když momentální situace dovolí, projedem i kus Ameriky :)) Kdybyste nás chtěli sledovat, můžete na Instagramu @dajahof a @kalvasradek nebo na našem cestovatelském blogu www.dr-travelblog.com
Chystáte se na přestavbu vlastní dodávky a hledáte inspiraci? Koukněte na další přestavby krok za krokem. Nebo sledujte náš Instgarm @vanlife_czsk, kde denně sdílíme skvělé fotky od Čechů i Slováku pod hashtagem #vanlife_czsk :))
Vyrážíte kempovat?
Máme pro Vás rady & tipy co můžou hodit!
Vanlifeři doporučují: Nejlepší vybavení na kempování v roce 2020
Nejlepší mobilní aplikace pro cestování autem: Navigace, mapy, kempy a další
Nejnovější články:
- Tipy na dárky pro cestovatele
- Víkend na kokořínsku s kempovacím Rebelboxem od Ravver
- Summer and Myles: Oblečení nejen do dodávky šetrné k planetě i lidem
- 12 skvělých tipů na hry do auta i do kempu pro všechny věkové kategorie
- Za kempováním a výlety po České republice: Přijměte pozvánku do Krkonoš, máme tady báječně!
1 komentář