Kompletní průvodce pro cestování autem Jižní Amerikou: Chile, Argentina, Bolívie, Peru

Kompletní průvodce pro cestování autem Jižní Amerikou: Chile, Argentina, Bolívie, Peru

Už tomu bude rok. Rok, co jsme dostali pracovní víza do Chile. Rok neskutečných událostí a zážitků, se kterými se s Vámi chceme podělit. 

Naplňuje nás nostalgická nálada, protože právě před rokem jsme přistávali v jednom z nejkrásnějších, ale zároveň nejnebezpečnějších měst světa. Rio de Janeiro. Tam, kde to vše začalo. Tam jsme také vybrali jméno pro naše obytné auto, které jsme ještě neměli – Marčélo. A také tam, kde jsme poznali chutný neb opojný nápoj Caipiriñha, který jsme z krve nemohli dostat až do příletu do Santiago de Chile. V Santiago de Chile jsme rychle vystřízlivěli a začali jednat. Sháněli jsme si občanský průkaz, abychom mohli pracovat, a pak auto, které předěláme na obytný vůz, abychom projeli Jižní Ameriku za nejmenší náklady. Díky tomu, že je Patrik truhlář, přestavba netrvala dlouho a byla opravdu precizní. Jaké auto jsme nakonec vybrali? Náš Marčélo byla Toyota 4Runner z roku 2005, která byla naprosto úžasná ve všech směrech. Dostala nás tam, kam bychom se s jiným autem nedostali a naprosto bez nehod a problémů jsme s ní projeli více jak 25 000km. Společně jsme zvládli 4 země Jižní Ameriky! 

K této cestě nás vedla nejen naše cestovatelská duše, ale také stereotyp, který jsme nacházeli v naší práci. Mrzelo nás, že dovolenou musíme plánovat jen na určitý počet dní a nemůžeme tak zůstat na jednom místě, jak dlouho se nám zachce. Chtěli jsme tedy ochutnat trošku svobody a zažádali si o víza na Nový Zéland. Bohužel jsme si je nevyklikali a museli jsme najít jiný způsob, jak uniknout stereotypu. A našli jsme víza do Chile! 

Za tento skvělý článek naplněný spoustou skvělých a praktických tipů pro cestování jižní Amerikou pro nás připravila Hanka s Patrikem.

Pokud se přece jen najde něco víc, co vám v článku chybí, neváhejte mrknout na blog dnesletim.eu kde jistě dohledáte vše, co potřebujete. A pokud ještě nesledujete, rozhodně doporučujeme Hanky instagram @ceska_v_chile

Jejich dechberoucí fotky Vás jistě donutí přidat jižní Ameriku na váš cestovatelský bucket list!

VÍZA

  • Jak na víza do Chile

Jako první step navštivte webovou stránku http://tramites.minrel.gov.cl/, nastavte si angličtinu a vyplňte formulář. Otázky se během průběhu našeho cestování změnily, protože do Chile začalo cestovat více lidí, a tak se Vás budou nejspíš ptát, zda máte zaměstnavatele či ubytování. Zde není třeba panikařit a jako ubytování můžete uvést adresu svého AirBnb a k  zaměstnání (pokud ho tedy ještě nemáte) stačí uvést, že ho ještě nemáte. Nedostalo se mi ani jednou informace, že by víza někdo nedostal. 

Co po Vás budou chtít?

  • scan pasu
  • výpis z trestního rejstříku
  • potvrzení od lékaře o způsobilosti k pobytu v Chile

Veškeré dokumenty mohou být v češtině. Případná komunikace adresovaná konzulovi musí být v anglickém či španělském jazyce. Naštěstí pracovníci konzulátu v Praze jsou velmi ochotni kdykoli pomoci a korespondence s nimi je velmi rychlá. 

Pro koho víza vlastně jsou a jak fungují?

O víza může žádat kdokoli, kdo je 18 – 30 let včetně. WHS víza se udělují na dobu 1 roku. Nelze je prodloužit a neuděluje se jedné osobě víckrát. Navíc pracovat pro jednoho zaměstnavatele můžete pouze po dobu maximálně 6 měsíců. Podobně, jako na Novém Zélandu, je také třeba mít buďto zakoupenou zpáteční letenku nebo určitý obnos peněz, pro její zakoupení. Nás nikde ohledně tohoto kritéria nekontrolovali. 

Dostat víza ale není vše, co je třeba udělat. Po příletu je nutné si zařídit občanský průkaz. Nejprve si musíte zaregistrovat Vaše víza na portále www.extranjeria.gob.cl, poté dostanete datum a čas schůzky na PDI, kde Vaše víza zkontrolují a udělí Vám certifikát, se kterým se dostavíte na Registro de Civil, kde si konečně můžete zažádat o občanský průkaz. Vše je lehce zdlouhavý proces, dlouhé fronty, atd., takže si připravte dostatek času na vyřízení. Po celé proceduře dostanete papír, který bude Vaším provizorním průkazem a po pár týdnech si můžete vyzvednout ten pravý. 

Celková cena cca 160Kč.

Díky občanskému průkazu můžete nejen pracovat v Jižní Americe, ale také pro Vás bude jednodušší koupě auta nebo návštěva místních Národních parků, kde mají cenu pro turisty a cenu pro místní, a rozdíly jsou veliké. Také díky tomuto průkazu můžete v Chile neomezeně cestovat a nemusíte řešit přejezdy do Argentiny, abyste si prodloužili svá turistická víza. 

Co se týká základních informací o Jižní Americe než vycestujete…

Pojištění

Určitě Vám doporučím sehnat si dobré pojištění, protože nikdy nevíte, co se může stát. My jsme měli Truetraveller, se kterým jsme byli velmi spokojeni, ale asi hlavně díky tomu, že se nám staly jen maličkosti, které nepotřebovaly velké náhrady. Také si pohlídejte, do kolika metrů se Vaše pojištění vztahuje, a kdyžtak se na pár dní připojistěte, když budete vědět, že se nacházíte ve velké nadmořské výšce. Například v Bolívii jste skoro neustále ve 4000m a výše. A nebo se rozhodnete z ničeho nic, jako my, vyšlápnout si 6000m vysokou horu. 

cestovní pojištění se slevou 50 %

Očkování

Žádné speciální očkování na cestu do Jižní Ameriky nepotřebujete, pokud budete v oblasti, kde se nevyskytuje žlutá zimnice. Na tu se ale můžete nechat zdarma očkovat v jakékoli nemocnici v Argentině. Také co se týká džungle – případné očkování by se mělo zhodnotit. 

Bezpečnost

Nebudu říkat, že je v Jižní Americe bezpečno, ale pokud si dáte pozor na varovné signály a některým místům se raději vyhnete, povede se Vám užít si své cestování bez problémů. Vždy buďte ve střehu, ale nedejte na sobě dát znát, že máte strach. Většinou všechny vyleká, když řeknete, že zavoláte policii a nahráváte si účastníky na video. To tedy jen v případech, kdy se Vás snaží obelstít a vylákat z Vás peníze. V případě ohrožení samozřejmě dělejte vše, abyste si zachránili krk. Nikdy jsme se necítili ohroženě, ano, v určitých situacích jsme měli strach, ale naštěstí se neodehrálo nic, z čeho bychom usoudili, že je v Jižní Americe nebezpečno. 

Španělština

Pokud ovládáte španělštinu, je to neuvěřitelná výhoda. V Jižní Americe se moc nesetkáte s místními, kteří mluví anglicky. Je tedy dobré se pár frází naučit před začátkem Vaší cesty.

Další rada zní – pokud dostanete jakýkoli papírek na letišti, či na hranicích, nikdy ho nevyhazujte, většinou je velmi důležitý a někteří příslušníci policie neradi řeší situaci, pokud dojde k jeho ztrátě. 

AUTO

  • Jak na auto v Jižní Americe

Auto je tu opravdový oříšek. Pokud koupíte kdekoli jinde, než v Chile, auta jsou celkem drahá, takže doporučuji chilské auto. U něj je jeden malý háček, a to, že auto se musí do 6 měsíců od překročení hranic vrátit do Chile. Pokud se tak neuskuteční, po jeho návratu bude majiteli účtována pokuta. Ceny aut jsou zde velmi variabilní. My jsme za naši Toyota 4Runner z roku 2005 dali 6 000 000 chilských pesos, v přepočtu 174 000Kč. Za střešní stan, vařič a servis (nové brzdy a brzdové kotouče, baterie a všechny pneumatiky) jsme dali kolem 1 000 000 pesos, v přepočtu 29 000Kč. U vanů dávejte velký pozor na “až moc dobrou cenu” – tato auta jsou většinou bouraná a na oko předělaná. 

Jaké auto vybrat

My velmi koukáme na vzhled. Jakmile se nám auto nelíbí, tak může být sebelepší, ale nekoupíme. Hlavně se soustředíme na spotřebu, zda je auto bourané či ne – pozná se, když sedí karoserie ve spojích (kolem světel to poznáte nejlépe). Bohužel v Jižní Americe se prodávají hodně bouraná auta. Určitě na motor, aby Vás dovezl tam, kam potřebujete. Naše Toyota byl náš první automat. Ale nemůžeme si automat vynachválit. Zvláště pak pro Jižní Ameriku, kde v Chile a Argentině mají stovky dálnic rovně bez zatáčky. 

Kde hledat

Pokud se rozhodnete vše zakoupit na vlastní pěst, tak doporučím facebookové skupiny:

Overlander Chile Buy & Sell

PanAmerican Travelers Association

Suzi South America

Webové stránky:

https://www.chileautos.cl

http://www.autosusados.cl

https://vehiculos.mercadolibre.cl/usados/furgones-usados

Společnost Suzi

Společnost, která se zabývá prodejem aut. Respektive pomocí s nákupem a prodejem aut. Pomůžou Vám jak najít auto, tak i zkontrolovat. Mají v merku všechny auta na prodej. Sami Vám naposílají možnosti, o kterých jsou přesvědčeni, že prodejce je slušný člověk. Než Vám je ale zašlou, vždy si s prodejcem promluví a zjistí veškeré podrobnosti. Taktéž Vám zařídí prohlídku auta, abyste věděli, zda je auto v pořádku nebo co je třeba opravit. Tato prohlídka stojí 25.000 pesos a je to opravdu dobrá nabídka, protože víte, do čeho jdete a nekupujete zajíce v pytli. Právě zde se ukáží solidní a nesolidní prodejci. Někteří souhlasí, někteří ne, a je jasné, že je něco v nepořádku. Poté se rozhodnete, zda auto chcete, či ne.

Společnost SUZI se postará o veškeré dokumenty. Vy, jediné, co potřebujete je pas a Vaše RUN číslo, které máte na občanském průkazu. Z vlastní zkušenosti víme, že se za svého klienta dokáže postavit a pomůže mu se vším. Chcete předělat svoji káru na obytný vůz? Tak tady máte možnost! Mají svoji kancelář, kde je dostatek místa a hlavně nářadí, potřebné k přestavbě. Pomůžou Vám nejen s koupí, ale i s následným prodejem. Vše je rychlé a Vy máte jistotu, že nezapomenete jakýkoli papír (protože těch tu je opravdu hodně), a že kupujete auto, které je v pořádku a bez pokut. Navíc Vám poradí, jak nejlépe a efektivně předělat campervan a doporučí treky a cesty, které jsou bezpečné, které naopak ne. Hlavně Vám dá seznam přechodů přes hranice do Argentiny, Peru a Bolívie, které jsou bezpečné bez jakýkoli rizik a také ty, u kterých by mohl nastat problém.

Zároveň pro Vás zařídí i tzv. dokument Padrón, což je papír, který Vás opravňuje ke vstupu do Argentiny. Ono totiž překročit hranice v chilském autě není jednoduché. Protože v Chile jsou auta daleko levnější, než v okolních zemích, Chile se tak trošku pojistilo, aby jejich auta nebyla odvezena do zahraničí a vrátila se zpět. Klidně se totiž může stát, že bez tohoto dokumentu, při návštěvě Patagonie (a bohužel přes Chile není přístupná), Vás celníci obrátí zpátky tam, odkud jste přišli. Celá tato služba se vším všudy stojí 210.000 pesos.

S prodejcem se musíte shodnout na ceně, ale co určitě doporučíme – nejdříve si nechte udělat prohlídku auta. Ať víte, do čeho jdete. Pokud s Vámi prodejce nebude chtít k mechanikovi, tak je něco špatně, a raději od koupě ustupte. Mechanik pro Vás nechá udělat report, kde Vám vypíše veškeré vady vozu a řekne, zda cena je adekvátní, či ne. Pokud jsou na vozu potřeba udělat zásadní opravy, máte šanci prodejce stáhnout o sumu opravy dolů.  Chtějte po prodejci zkušební jízdu. Podle ní poznáte, v jaké kondici auto je.  

Tak a teď přichází papírování. Každé auto musí obsahovat:

  • Padron – potvrzení o vlastnictví auta
  • Certificado de Revision Technica – Technický průkaz
  • Permissa de Circulation – Silniční taxy
  • Segurado Obligatorio – Povinné pojištění
  • Certificate de Anotaciones – Registrace
  • Certificado de Multas – Dokument, který potvrzuje, že na autě nejsou žádné pokuty

Všechny tyto dokumenty musí být aktualizované!

Je dobré se zeptat na historii auta. Kolik vlastníků bylo před Vámi a proč ho prodali atd. Je vždy lepší vědět trošku víc a udělat si tak představu.

RUT číslo

Jedná se o devítí místné číslo ve formátu xx.xxx.xxx-x. Pokud máte chilský občanský průkaz, Vaše RUT číslo se nachází pod fotkou. RUT číslo Vás opravňuje ke koupi vozu, nemovitosti, otevření bankovního účtu nebo mít chilskou licenci. Získání  turistického RUT čísla trvá cca den. Buď si ho můžete sehnat sami nebo přes společnost SUZI Chile, která díky Vašemu souhlasu zažádá a vyzvedne RUT číslo, které Vám buď zašle na adresu pobytu nebo si ho jednoduše vyzvednete na nejbližší pobočce Registro de civil. Toto RUT je ale pouze pro turisty a může s ním být problém na hranicích. Proto je třeba dodržovat jedno zásadní pravidlo – nejezdit z Chile do Bolívie či Peru. Vždy Chile – Argentina – Bolivie – Peru. 

Notář

Notář Vám zkontroluje veškeré dokumenty a hlavně to, zda je auto v pořádku v systému. Abyste mohli dokončit koupi auta, je potřeba, aby Vám prodejce donesl tyto dokumenty:

  • Padron
  • Certificado de Revision Technica
  • Permissa de Circulation
  • Segurado Obligatorio
  • Certificate de Anotaciones
  • Certificado de Multas
  • Jeho RUT číslo
  • Jeho pas

Celkový čas u notáře je něco kolem 2-3hodin. Záleží na frontě a na rychlosti notáře. Zde budete muset zaplatit notáře a také daně z auta. Daně z auta celkem dělají 1,5% a notář vyjde na cca 100.000 pesos. Ve smlouvě pak kontrakt stvrdíte nejen svým podpisem, ale i otiskem prstu.

Placení

Jsou různé způsoby platby. Buďto můžete v hotovosti nebo převodem či kartou. Ujistěte se ovšem, že platíte až po absolvování všech věcí, které byly potřeba zařídit. Je vždy lepší platit za to, co je již Vaše. Ujistěte se, jaké jsou podmínky Vaší banky, aby Vás převod nebo platba kartou nestála zbytečně moc. My jsme platili kartou a banka si vzala určitý podíl. Ale pokud bychom chtěli vybírat z bankomatu, bylo by to obtížnější. Výběr zde můžete uskutečnit na max. 200.000 pesos s tím, že si bankomat účtuje dalších 5.000 pesos.  

Vyzvednutí dokumentu Solicitud de Transferencia

Solicitud de Transferencia aneb dokument, který dokazuje, že jste majitelem vozu, než si vyzvednete Padron. Dokument, který je třeba vyzvednout po týdnu od provedení platby. Vyzvednete si ho u notáře, kde jste podepisovali veškeré ostatní dokumenty. Jedná se o dokument, který ukážete policistům (neboli carabineros), když Vás zastaví. Je to zdarma a zabere to jen pár minut.

Padron

Buď Vám ho zašlou na adresu nebo, pokud tam již nepobýváte, můžete si ho vyzvednout na jakékoli pobočce Registro de Civil, které jsou po celém Chile a vydají Vám kopii. Díky tomuto dokumentu je jasné, že Vy jste vlastník vozu, a nikdo jiný. Ale hlavně díky němu máte jistotu, že Vás na přejezdu mezi Chile – Argentina ozbrojený náčelník neotočí zpátky. 

Mýtné

I v Jižní Americe se platí mýtné. V Santiago de Chile jsou různé dálnice (Costanera Norte, Vespucio Norte, atd), které si nárokují mýtné za projetí úseků. Co se týká celého Chile, nejdražší jsou mýtné na severu, na jihu, směr Patagonie není mýtné tak časté a drahé. Platí se výhradně hotovostí. Cestou do Puerto Montt jsme celkem měli 12 mýtných bran, které nás vyšly na 22 600 chilských pesos, což je v přepočtu na naše 655Kč.

Půjčení auta

Půjčoven je po celé Jižní Americe mnoho, bohužel nemáme zkušenosti s normálními auty, ale vím, že jsou ceny velmi vysoké. Pokud chcete zapůjčit campervan, pak doporučím wicked campers, kteří mají hned několik půjčoven po Chile a můžete si tak snadno zapůjčit campervan v místě, kde chcete cestovat. Další půjčovny jsou:

https://www.wickedcampers.com

https://www.condorcampers.com

https://www.chilewheels.com

http://www.andescampers.com/eng/index.php

Benzín

Chile

Plná nádrž benzínu (80L) nás v Santiago de Chile, hlavním městě, vyšla na 90 000 pesos, v přepočtu 2 610 (cca 33Kč/L) – ceny jsou rozdílné dle regionu. Nejdražší benzín je na severu Chile – Arica, Antofagasta a Atacama. Ale jakmile jedete směr jih – Patagonie, cena benzínu klesá na cca 26Kč/L. Benzínky v Chile jsou moderní, s přístupem na wifi a většinou s restaurací. Také je zde možnost načerpat čerstvou vodu, a co jsme ocenili nejvíce, tak byl vzduch s barometrem. Nejčastější benzínky byly COPEC a vždy se dalo platit kartou VISA. 

Argentina

V Argentině jsme se až divili, jak dokonalé benzínky mají. Nejlepší jsou benzínky s názvem YPF, které nejen, že mají možnost wifi, restaurace, ale i dokonce teplé sprchy. Sprcha pak vycházela na 15Kč a až na pár, byly opravdu čisté a voda byla horká. Spousta vanliferů proto tato YPFka využívá jako kempspot. Cena benzínu je opět různá, Patagonie a celkově jih Argentiny byl levný, čím více jsme se blížili k severu přes Mendozu až k Saltě, cena benzínu stoupala. Například na jihu vyšel litr benzínu na cca 23Kč, kdežto na severu byl již za cca 48Kč/L. Všude se dá platit kartou. Můžete zde natankovat čerstvou vodu a dofouknout pneumatiky, ovšem bez barometru.

Bolívie

V Bolívii je to krapet oříšek. Dle nařízení vlády jsou dvě ceny benzínu. Jedna je pro místní, 3.5 BOL/L neboli cca 12Kč, druhá cena je pak pro turisty, a to 8 BOL/L, což je v přepočtu cca 27Kč. Na benzínkách dokonce mají počítače, kam se zapisují SPZ, a pokud není Bolivijská, napálí Vám cenu. Ale, protože mají neuvěřitelně rádi peníze do vlastní kapsy, tak v nestřežené chvilce se s nimi můžete domluvit na ceně. Takže jsme většinou platili 5BOL/L (cca 17Kč) a do počítače zadali náhodnou SPZ. V Bolívii vládnou peníze, takže si vždy připravte hotovost. Co bohužel v Bolívii nejde, je takzvaní do kanystru. Protože se benzín používá k výrobě drog, a drogy jsou velký problém, není povoleno tankovat do kanystru. Tady už benzínky vypadají úplně jinak. Nečekejte žádný přístup k wifi, ani sprchu a ani kantýnu. Ale ta cena je prostě dokonalá. Co se týká vzduchu, tak sem tam zahlédnete hadici visící ze zdi, ale nikdy jsme si nebyli jisti, zda dofukujeme, či ne. V Bolívii určitě nepijte vodu z vodovodu. Vždy kupujte balenou, měli jsme ne moc příjemný 3 dny bolestí, když jsme zkusili vodu z vodovodu.

Peru

V Peru jsme viděli největší počet benzínek vedle sebe. Neskutečná škála možností. Ovšem ceny neuvěřitelné. Každá benzínka má jinou cenu a liší se od sebe opravdu hodně. Cena benzínu je zde za jeden galón, tedy 3.8L. Například u jedné benzínky je cena 13.5 soles za jeden galon, tedy cca 92Kč (24Kč/L) a u druhé benzínky vidíte cenu 16 soles za galon. Benzínky jsou většinou moderní s možností připojení wifi. Sprchy jsou jen občasné a většinou se studenou vodou. Velká možnost platit kartou, ovšem i zde vládnou peníze a hotovost je vždy lepší. V Peru si hlavně na benzínkách jménem GIFO, protože tam mají rádi “scam”. Měli jsme poslední litry benzínu v nádrži a nemohli najít benzínku, kde by se dalo platit kartou. Když jsme náhodou našli, tak nám bylo řečeno, že platba neproběhla a musíme tedy zaplatit ještě jednou. Po požádání obsluhy o účet jsme nic nedostali, jelikož “došel papír”. V této situaci jsme nemohli nic dělat, jen jsme doufali, že obsluha by přeci “neúčtovala dvakrát”, když to nejde jí, ale společnosti. Až později jsme zjistili, že GIFO je frenčíza a většinou obsluha je majitel. 

Servis

Cestovali jsme Jižní Amerikou celý rok, takže nás občas potkalo neštěstí na cestě a museli jsme vyhledat servis nebo automechanika. Protože jsme chtěli prodat auto v nejlepší kvalitě, většinou jsme vyhledávali autorizovaný servis Toyota ve větších městech. A to hlavně pro výměnu oleje a olejového filtru, abychom si byli jisti, že používají ten, co mají. Ceny autorizovaného servisu se většinou od místních automechaniků nelišily. Když jsme ale na cestě píchli, většinou jsme zavítali k místnímu automechanikovi, která nám díru zalepil a jak cenově, tak časově to bylo velmi přívětivé. Větší opravu jsme měli v Peru, kde nám odešly uhlíkové destičky v alternátoru a v autorizovaném servisu Toyota řeší takovýto problém většinou tak, že vymění celý alternátor, ale to bylo až příliš drahé, a tak jsme vyhledali specialistu, který byl ochoten opravit alternátor výměnou poškozeného komponentu uvnitř alternátoru a platili jsme pětinu ceny. 

Přestavba auta

Při přestavbě auta jsme se soustředili hlavně na tato kritéria:

  • Váha – velmi důležitý faktor pro váhu vozidla. Čím je vozidlo těžší, tím je větší spotřeba, a při 25 000km chcete, aby spotřeba byla co nejnižší. Pro platformu a celkovou přestavbu auta jsme použili překližku, která má nejlepší vlastnosti. Je lehká a snadno omyvatelná. Po několika měsících cestování Patrika napadlo, že v překližce by mohl udělat pár kruhů – nejen, že to velmi odlehčilo zátěž, ale zároveň zpřístupnilo poličky, kam nebyl až tak snadný přístup, ale i umožnilo instalovat osvětlení, které díky aluminiovému obalu bylo desetkrát lepší než to předchozí.
  • Praktičnost – Jelikož jsme měli SUV a ne autobus, bylo pro nás zásadní, aby vše bylo praktické a využili jsme na 100 procent každičký milimetr prostoru. Věci jsme vždy volili menší velikosti a vždy jsme si promyslely, zda ta daná věc je praktická a máme ji kam dát. Různé triky a tipy najdete hlavně na youtube nebo stránkách věnovaným vanlife. My jsme okoukali například super pomocníka – držák na laptop, který z obyčejného laptopu udělá domácí kino nebo solární sprchu, díky níž jsme se mohli sprchovat kdekoli a kdykoli. 
  • Údržba – Díky použití překližky se dá interiér nalakovat, a tak nejen překližku ochránit před zničením, ale i pro možnost snadného omývání. Hleděli jsme hlavně na prostor kuchyně, kde nejčastěji padá jídlo všude možně, aby bylo jednoduché vše umýt a nenechávalo to stopy. Na některých místech, jako je postel a úložný prostor jsme zvolili potah kobercem. Opět velmi snadné pro údržbu a hlavně dodá dojem, že je v autě pouze platforma a nic víc. To je dobré proti zlodějům. 
  • Variabilita – Chtěli jsme mít vše co nejvíce přístupné, a tak jsme vždy zakombinovali něco speciálního. Ať už to byly výklopné stoličky nebo držák na nože, chtěli jsme, aby to, co vždy potřebujeme, bylo po ruce. Například prkýnka jsme ukryli do mezery mezi dvěmi šuplaty, kde byl prostor pro kuchyňské věci. Vytvořili jsme skrytý trezor na zamykání, aby naše pasy, peníze a cenné věci byly chráněny. Držák na nože, protože jsem byla schopna jeden během cesty zlomit, když ležel jen tak v šuplíku. 
  • Komfort – Při cestování autem je někdy těžké komfort najít, ale stačí pár triků, a hned je vše lepší. Když jsme spali jen na platformě, tak nás druhý den pěkně bolely záda. Pokud ale na platformu nainstalujeme koberec – stačí obyčejný, ztlumí to dřevěnou desku, která je příliš tvrdá na to, aby se na ní spalo. Dále pokud volíme barvu interiéru stejnou, jako je auto, opět to nebude velmi okaté pro nechtěné návštěvníky. 
  • Vzhled – Snažili jsme se, aby vzhled byl co nejlepší, protože přeci jen to Vám co nejlépe prodá auto na konci Vaší cesty a pomáhá dělat lepší fotky. My jsme zastánci rčení, že každá věc má své místo, a tam ji také najdeme. Není nic horšího, než hledat například baterku, když si potřebujete odskočit a venku je vichřice. 

Kempování

Kempům jsme se snažili, stejně jako hotelům, hostelům, atd., vyhnout. Většinou cena nebyla vůbec příznivá za to, co jsme dostali. Většinou sprchy a WC byly v katastrofálním stavu se studenou vodou a ne moc udržovaným okolím. Chtěli jsme se distancovat od takovýchto míst a raději hledali wild kempy. To se nám dařilo hlavně díky aplikaci iOverlander, která je zcela zdarma a dá se používat i v režimu offline. Najdete v ní nejen wild kempy, ale i restaurace, kde doplnit vodu nebo plyn. Tahle aplikace nám byla neuvěřitelným pomocníkem, protože taky dokáže ukázat na nebezpečí okolo Vás, takže se můžete takovými místům jednoduše vyhnout. Díky této aplikaci jsme našli nespočet krásných míst a mohli navštívit turisticky známé destinace jinou cestou, která neobsahovala tolik lidí a vidět tak vše z jiné perspektivy. 

V Jižní Americe se nemusíte bát kempování ve volné přírodě. Buďte obezřetní, všímejte si náznaků, ale někdy je lepší kempovat wild, než být například v rušném městě. My jsme se nikdy necítili ohroženi, ale je pravda, že jsme párkrát z místa odjeli, protože jsme viděli pár věcí, díky kterým jsme se necítili bezpečně a vyhledali tak jiný spot. Za celý rok jsme byli jen 4x v AirBnb, a to hlavně kvůli hurikánu, nemoci a nebo opravě auta. Při kempování v Chile určitě počítejte s tím, že nebudete sami, a vždy vedle Vás bude parkovat jiné auto. Chilani se rádi sdružují, a tak místo toho, aby zaparkovali v určité vzdálenosti od vás, tak si to zaparkují přímo vedle Vás. V Peru a Bolívii pak očekávejte, že se z ničeho nic odnikud objeví osoba, která po Vás bude chtít zaplatit za noc. Noci mnou být studené, je proto lepší mít pořádný spacák. 

Hygiena

V Chile a v Argentině jsme sprchy řešili na benzínkách, kde je měli velmi čisté a upravené. V Bolívii mají přímo místa, “ducha caliente”, která byla velmi častá, protože ne mnoho lidí má doma teplou sprchu. V Bolívii nečekejte nic extra, super čistota tam neexistuje, ale vždy se dá něco najít. V Peru je to pak na střídačku, někdy mají sprchy na benzínkách, někdy ve speciálních lázních, které jsou velmi populární. Opět vše najdete v aplikaci iOverlander. Patrik dokonce udělal i solární sprchu, která byla poháněna kompresorem, abychom měli dostačující tlak. Ta se ovšem nedala používat v oblastech kde bylo méně jak 10 stupňů. No, a pokud nebyla možnost sprchy, nejvíce se nám vyplatily vlhčené ubrousky. 

Elektřina

Bez elektriky se cestuje těžce, a tak jsme tuto otázku vyřešili zapojením dvou baterií, kdy jsme hlavní napájecí autobaterii propojili s trakční cyklickou baterií (deep cycle battery), která má větší životnost a je stavěná pro neustálé vybíjení/dobíjení. Na konec jsme přidali inventor a nekonečná možnost elektřiny byla na světě. Navíc, díky separátoru jsme měli i možnost auto nastartovat bez náhradních kabelů, či jakékoli pomoci, když se nám nedařilo nahodit motor. Pro více info https://en.dnesletim.eu/post/zapojen%C3%AD-systému-dvou-bateri%C3%AD

Plánování

Plánování cesty bylo opravdu obtížné, protože jsme ani jeden nevěděli, co od cesty do Jižní Ameriky máme vlastně očekávat. Zakoupila jsem si průvodce ze série Rough Guide o Chile a začala hledat na internetu. Zapomeňte na české stránky. Nejvíce informací naleznete na anglicky psaných webech a nebo na youtube. Chile jsem hodně plánovala podle knížky, ale když jsem objevila aplikaci iOverlander, kde byly i spoty, které navštívit, tak jsem knížku odložila a začala plánovat den po dni. Skoro každé místo, které jsme navštívili nebylo vůbec plánované, a proto bylo tak skvělé. Určitě bych si naplánovala jen cestu, kudy, ale nejlepší je, získávat tipy a rady od dalších cestovatelů nebo místních a vychutnávat si tak ta překvapení, co na nás na cestě čekají. Hodně jsme čerpali nejen pomoci, ale i rad na Panamerican skupině na facebooku. 

Vždy, když jsme překročili hranice do další země, nakreslili jsme si malou mapku a označili, co vše chceme za každou cenu vidět, a dle toho pak plánovali cestu. Po cestě jsem pak hledala na mapě a ptala se ostatních, co stojí za to vidět. Nic si nemůžeme naplánovat, a tak jsme nechávaly některé věci osudu, a vyplatilo se. 

Mapy jsme řešily díky aplikaci maps.me. Je super, že jsou offline, jediné, co nás trochu štvalo bylo, že si je musíte nejdříve stáhnout, a někdy sehnat wifi s rychlým připojením bylo těžké. Co bylo ještě horší, v Peru, nesouhlasily hlavní a vedlejší silnice. Takže nás mapy vedly jejich “hlavní” silnicí, která byla vlastně zapomenutá silnice a skončili jsme na úpatí hory, kde se pomalu nešlo ani otočit bez pádu ze skály. 

Baner LP930x180

Amerika Andalusie Anglie Austrálie Chile Citroen Jumper Dolomity Domácí mazlíčci Dánsko Evropa Faerské Ostrovy Francie Free Camping Full-time žití v autě Havaj Inspirace Island Itálie Jižní Amerika Kempování Kempování s dětmi Nový Zéland Oficiální přepis Polsko Portugalsko Pro začátečníky Přestavba Rady & Tipy Roadtrip Skandinávie Skotsko Slovinsko Střešní stan Svět Tipy na výlety Vaření Vestavba do osobáků video VW T4 VWT4 Syncro VW T5 Vybavení Česká republika Španělsko Švédsko

Napsat komentář