Nevíte, jestli je pro vás obytná dodávka to pravé a hledáte alternativu? Střešní stan!

Nevíte, jestli je pro vás obytná dodávka to pravé a hledáte alternativu? Střešní stan!

Láká vás kempování autem, chcete spát každý den na jiném místě, ale nechcete hned investovat do obytné dodávky, protože ještě nevíte, jestli je to to pravé? Máme pro Vás alternativu! Střešní stan.

Moje cesta

Kdysi jsem cestoval na motorce. Pár kufrů, pár litrů v tankvaku a tím končíš. Prachy na hotel nejsou, takže stejně půlku místa zabere stan se spacákem. Když jedeš ve dvou, tak ti nezbyde místo žádný. Nějaký to tričko, vercajk na focení, trochu jídla. Oproti autu je to silnej punk. Přišel ale konec školy, nějaký životní povinnosti a nutkání pořídit si auto. Tenkrát se hashtag #vanlife dal najít jen v zahraničních příspěvcích a nikdo ho tam ani nehledal – já určitě ne. Kámoš za mnou přišel a říkal, že prej se dost dobře dá přespat ve Fiestě, ale v kombíku to jde líp. A tak jsem pořídil svoje první BMW. 

Článek plný osobních zkušeností pro nás sepsal Tomáš, kterému tímto moc děkujeme! Pokud byste na něj měli nějaké dodatečné otázky, nebo jen chcete sledovat jeho cesty, dohledáte ho na Instagramu @prachar.tomas

V kombíku to fakt šlo, ale zapomněl dodat, že je kombi a kombi. Takže jsem sice postavil jeden z nejrychlejších camperů ve střední evropě, ale o obytným objemu dvou slušně vypolstrovaných rakví. Moc nás nebavilo přendavat křesílka, oblečení a všechno každou noc z místa na místo a právě v tu chvíli jsem se dozvěděl o partě lidí, která si staví dodávky a bydlí v nich. Chvilka přemejšlení, pár bezesných nocí a prokrastinace na úrovni slušně placenýho zaměstnance mě dovedla k Volkswagenu. Transporter T4 syncro, vysoká střecha, uzávěrka diferenciálu, pětiválec – to jsem si vysnil a nakonec i koupil. Bohužel už nepostavil, ale o tom asi radši jindy. Jediný, co nám zbylo, byl náš kombík. Měli jsme k dispozici na vyzkoušení střešení stan, tak jsme tomu dali ještě šanci. A světe div se, ono to funguje. Auta jsem proházel, cestování se střešním stanem zůstalo. Teda do doby, než znovu nastoupí syncro. 

Proč střešní stan?

Možná lepší položit tuhle otázku hned ze začátku. Proč chceš střešní stan? Je to cool? Má to Franta od sousedů? Tak tohle určitě ne. Mám za sebou pár nocí a jsem si naprosto jistej, že k tomu, abys pořídil střešní stan, potřebuješ důvod. Pokud nebudeš mít ten správnej důvod, budeš si pak akorát trhat vlasy a říkat, že ses zase jednou zbytečně svezl na fancy vlně. Teď na Korsice jsem se častokrát nevěnoval řízení a radši zamotal hlavu do myšlenek, který by mně zavedly k utracení nehorázný sumy za tuhle frajeřinku. Mám tři dobrý důvody, proč střešní stan pořídit;

  • Nutně potřebuješ schopnosti auta, spaní je vedlejší
  • Máš jedno auto a nechceš do práce jezdit dodávkou
  • Bojíš se lvů

První bod je hlavně o technice. Pokud máš rád místa, kam se ostatní nedostanou, uzávěrka diferenciálu pro tebe není jen lexikální pojem a auto si naposledy myl před svatbou, má to smysl. Offroad je dost dobrým důvodem, proč stan pořídit. Defender, Land Cruiser, Wrangler – právě na těchhle autech většinou stan můžeš vidět. Sehnat totiž v dnešní době dodávku se schopným offroadovým podvozkem je dost problém a spát v offroadech jde buď těžko nebo ti nezbyde místo na ostatní věci. Mini přívěs na velkých terénních kolech je taky fajn řešení, ale jen do doby, než musíš tu slepou stezku couvat zpátky. Na střeše je místa dost a o tolik už to těžiště nezvedne. Takže pokud chceš auto schopný do terénu a přitom spát relativně komfortně, střešní stan je pro tebe výborný řešení. 

Bod číslo 2 se týká i mě. Měl jsem rád svoje auto. Najezdím za rok celkem dost kilometrů a nechtěl jsem mít jako daily car dodávku. Nebylo by to pro mě výhodný a nejspíš ani komfortní. Proto stačilo na střechu hodit stan a mohlo se vyrazit. Takže pokud celej rok jezdíš osobákem a jseš s ním spokojenej, udělej si do kufru vytahovací kuchyňku a na střechu stan. Trochu se sluší poznamenat, že existuje spousta půjčoven, kde můžeš zaplatit pár tisíc a střešní stan si půjčit třeba na čtrnáct dní.  Ceny se pohybujou okolo pětistovky za den. Až se vrátíš, střešní stan se shodí a můžeš zase vesele jezdit svojí oktávkou za 4 na sto. 

Třetí bod je trochu specifickej. Jasně že po Šumavě většinou lvi, hyeny ani jiná pododbná havěť nepobíhá, ale pokud plánuješ vyrazit někam mimo civilizaci, není od věci zvážit variantu spaní na střeše namísto přespání někde ve stanu vedle auta.  Trochu se to pojí i s prvním bodem, ale měl jsem na mysli hlavně ochranu před veškerou faunou, která by ti mohla v noci dělat nepříjemnosti. Nejde jen o tu velikou – lva nepřehlídneš, ale ani štíří a pavouci nejsou příjemnou noční návštěnou. Proto fotky z afriky zdobí spoustu střešních stanů. 

Jak to funguje

Je to celkem easy. Máš hagusy, máš vyhráno. Stačí sehnat univerzální příčníky a na ty chytneš stan, jako bys montoval rakev. Stejně jako rakev se to pak chová – někdo s tím dokáže letět 200, já jezdím s tempomatem nastaveným na 140 kilometrů za hodinu. Když s autem cloumají poryvy větru, stan poskakuje nahoru a dolu (ten náš laminátovej určitě). Dost taky záleží na podvozku auta, který stan veze. Pokud si při každým retardéru vyrazíš pár zubů o volant, pak stan s autem v zatáčce ani nehne. Jestli si ale před každou cestou musíš dát kinedryl a tvoje auto se dá přirovnat spíš k malý loďce, budeš se muset držet trochu na uzdě, abys zatáčky nejezdil po dvou. 

Dostáváme se k nosnosti střechy- spoustou lidí omýlaný téma. Nevadilo mi, když se řešilo jen v internetových diskuzích, ale když za mnou přišel člověk a do očí mi tvrdil, že mi to ohejbá sloupky na autě, už se na to nedalo nereagovat. Lidi. Prosím vás. Nepřemejšlete nad p*čovinama a cestujte!

Výrobce vozidla samozřejmě uvádí nosnost střechy. Ta bývá okolo 80 kg. Jedná se o dynamickou nosnost střechy. Střecha unese staticky mnohem víc. Dovedeš si ale představit, že by výrobce napsal do příručky nosnost 500 kg, nějakej jouza si to přečetl, naložil tam tu půl tunu a vyrazil na výlet? Pokud by nemusel prudce zabrzdit před přechodem a náklad by nesejmul toho chodce před ním, nejspíš by v první zatáčce otestoval hloubku vnější škarpy. Dynamická nosnost udává takovou zatížitelnost, aby se nebezpečně nezměnilo chování auta. Fyzika. Pokud ale auto stojí, nemusíš se ničeho bát. Pokud by tenhle výplod vážně byla pravda, tys tam s frajerkou vlezl a sloupky se pod váma ohnuly, pak bych vážně s takovým autem nechtěl při bouračce letět přes střechu…

View this post on Instagram

◻️ Uprostřed řečiště Tagliamenta⁣ ⁣⁣ ⁣Když nám tohle místo ukázal jeden z našich kamarádů poprvé, nestačil jsem zírat. Tenkrát ještě se značně punkovou Subaru Justy. Přestože v objemu jen o trochu větším než dvojitá rakev se nám podařilo postavit plnohodnotnýho offroadovýho campera, nikdo z komunity by se nepodivil. Možná zasmál, poklepal na rameno, ale nepodivil. ⁣ ⁣⁣ ⁣A teď přijelo BMW. Na nízkoprofilech, s hezkým lakem, se stanem na střeše a s markýzou. Když jsem hledal výrazy jako “BMW offroad camper” nebo “X5 overlander”, nenašel jsem vůbec nic. Tak takhle to veřejnost s vozy BMW má… Bohužel náš plán se Sanitkou získal vážný trhliny a situaci bylo třeba řešit rychle.⁣ ⁣⁣ ⁣Náš M-sport obytňák (snížená 3er v M-paketu) na Alpský šotoliny nebyl to nejvhodnější, takže jsem se rozhodnul pořídit auto, se kterým budu moci trávit pracovně hodiny na dálnicích, ale zároveň nás vezme na takovýhle krásný místa, jakým nezaplavený řečiště Tagliamenta stoprocentně je.⁣ ⁣⁣ ⁣A tak se všichni diví… Tohle sis pořídil jako camper? Koukni na ty gumy, redukci to nemá…⁣ ⁣⁣ ⁣Ne nemá. Má to ale základní potřeby – rezervu, lano, hever. A i přesto, že už to není to krásně zpracovaný BMW, jak jsem zvyklej – interiér rozvrzanej, sem tam nějakej problém. Pořád je to super komfort při dlouhých přesunech a v interiéru jsem jako doma😍. A terénní schopnosti? On ten Xdrive taky není k zahození, umí simulovat uzávěrky a pokud není vyloženě blátivo, na pneu už tolik nezáleží. Je pravda, že pokud nechcete mít rozmlácenou hlavu o střechu, je lepší se pohybovat na trailech pomalejš. ⁣ ⁣⁣ ⁣Za týden nás čeká roadtrip na Korsiku, kde ho pořádně provětráme. Už se těším na ty západy i východy slunce, Prahy je totiž už i po týdnu trochu moc. ⁣ ⁣⁣ ⁣#pntgraphy #bealpha #sonyalpha #explore #landscaper #peakdesignczsk #peakdesign #mirrorless #fullframe #sonya7iii #BMWinvelt #BMWe70 #BMWX5 #overlanders #overlanding #xdrive #overlandbound #jamesbaroud #jamesbaroudusa #jamesbaroudcamper #jamesbaroudofficial #italy #sunrise #overlandnation #x5camper ⁣ ⁣

A post shared by Tomáš Prachař (@prachar.tomas) on

Typy stanů

Už jste si určitě všimli, že ne všichni mají tu rakev na vršku stejnou. Stany bych rozdělil na tři typy podle konstrukce vnější šlupky.

Laminátové za jízdy vypadají jako velká placatá rakev. Korpus tvoří většinou dva kusy lamiátu, vrchní se při rozkládání zvedne a nějaký typ látky poté vytvoří boky. Spodní kus laminátu pevně zůstává na střeše auta, vrchní vytvoří pevnou střechu stanu. Některé stany mají pak vodorovnou střechu (větší vnitřní prostor), jiné mají střechu šikmou. Podle pohybu vzpěr můžeme laminátové stany rozdělit ještě na plynové a na manuální, kde střecha stoupá s otáčením klikou. Za mě nejlepší stan pro pár, kdy neřešíte malou užitnou plochu, ale jde vám především o rychlost a pohodlí při stavění stanu a vyšší odolnost vůči povětrnostním vlivům. Příkladem takovýho stanu je typická Maggiolina nebo James Baroud, který vidíte na fotkách. 

Textilní stany povětšinou vídáš na expedičních speciálech. Jejich aerodynamika je na úrovni Cybertrucku od Tesly a jejich stavění je o malinko pomalejší než stavění stanů laminátových. Velikou výhodou je však jejich užitná plocha, protože za jízdy je většina stanů jakoby přeložená na půl. Skládání takovýho stanu ale už nějakej ten pátek zabere a to nemluvím o tom, že by se přepověď nepovedla a vy jste skládali stan v dešti. Díky následnýmu sušení pak musíš najít místo a sušit, jinak spíš ve vlhkým. Někdo tuhle variantu volí, protože díky ratolestem potřebuje spoustu místa. Mám ale i kamaráda, který radši tenhle typ prodal, koupil si laminát, rodinu nechal spát na střeše a sám se psem spal vedle ve stanu z Decathlonu. Přišlo mu 

to pohodlnější. Další jejich výhodou je relativně nízká cena, ale některé Maggioliny už se dají sehnat za cenu podobnou. 

Z kategorie kombinovaných znám snad jen stany značky iKamper. Ve složeném stanu jsou v laminátovém pouzdru, rozkládají se ale podobně jako ty textilní, takže laminátový vršek tvoří jednu z bočních stěn. Tím se docílí zvýšení vnitřního prostoru a zvětšení užitný plochy. Zní to všechno krásně, ale stany jsou drahý jako čert a co se týče zpracování, dvakrát nadšenej jsem nebyl. Bohužel jsem neměl šanci vyzkoušet někde na tripu, jenom se mi povedlo do něj vlézt. 

A jakej z nich vybrat? Za sebe bych volil laminát a pokud nutně potřebuješ spoustu místa, tak textil. Jestli si penězma utíráš zadek, tak James Baroud. Spoustu příznivců Maggiolin po mně bude házet kamením, ale má to fakt něco navíc. To zpracování, materiál a možnost otevření oken okolo celýho stanu je prostě k nezaplacení. Ráno se budíš s nádherným výhledem z postele ve třech stech šedesáti stupních. Stanovina vydrží fakt hodně – nepromokne, neprofoukne a nějaký teplo vevnitř udrží. Ráno se pak budíš, říkáš si jaká je sakra zima, ale po otevření zjistíš, že je ještě mnohem větší. 

Nebo?

Ne všem se vyplatí dát třicet, čtyřicet nebo třeba osmdesát tisíc za stan na střechu. Ani já bych to nedal, kdybych neměl možnost si ho půjčit. Vracíme se tu tak trochu k horním třem důvodům, proč střešní stan vůbec pořizovat. Jestli ani jeden z nich nemáš, je tu mnohem jednodušší varianta. Stačí vzít těch padesát tisíc a jít koupit auto. Zní to divně? Ale vůbec ne. Využijete ho přes týden jako druhý do rodiny a přes víkendy můžeš zvesela vymetat národní parky. Ideálním startovacím můstkem jsou pak minivany. Auta typu Renault Kangoo nebo Volkswagen Caddy, do kterých za pár korun sesmolíš postel, záclonky a můžeš vyrazit. A stejně tě to jednou semele a vyrosteš do dodávek… 

A co vy? Přemýšlíte o koupi střešního stanu? Máte sami nějaké tipy a zkušenosti? Podělte se o ně s námi do komentářů.



Andalusie Anglie Austrálie Chile Dolomity Domácí mazlíčci Dánsko Evropa Faerské Ostrovy Francie Free Camping Full-time žití v autě Inspirace Island Itálie Jižní Amerika Kempování Kempování s dětmi Nový Zéland Oficiální přepis Polsko Portugalsko Pro začátečníky Přestavba Rady & Tipy Roadtrip Skandinávie Skotsko Slovinsko Střešní stan Svět Tipy na výlety Vaření Vestavba do osobáků video VW T4 VW T5 Česká republika Španělsko Švédsko

One Reply to “Nevíte, jestli je pro vás obytná dodávka to pravé a hledáte alternativu? Střešní stan!”

Napsat komentář